Pajace / Rycerskość wieśniacza, R. Leoncavallo / P. Mascagni, PREMIERA
Dwa arcydzieła repertuaru werystycznego: Pajace Ruggera Leoncavalla i Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagniego stanowią od lat nierozłączną parę. Zarówno Pajace, jak i Rycerskość wieśniacza zostały napisane na ten sam konkurs ogłoszony przez mediolańskie wydawnictwo muzyczne w 1890 roku. Partytura nadesłana przez Mascagniego zdobyła wówczas pierwsze miejsce. Szybko jednak okazało się, że dzieło Leoncavalla reprezentuje również wyjątkową wartość artystyczną. Sukces premiery Pajaców przeszedł najśmielsze oczekiwania i od tego momentu obie opery wystawiane są razem podczas jednego spektaklu.

Zgodnie z tą tradycją także Opera i Filharmonia Podlaska włącza do swojego repertuaru dwa dzieła werystyczne. Białostocka inscenizacja w reżyserii Michała Znanieckiego będzie światową prapremierą oryginalnej partytury Rycerskości wieśniaczej, którą opracowało wydawnictwo Bärenreiter.

Akcja Pajaców toczy się we włoskiej wiosce i przedstawia życie grupy artystów cyrkowych. Dramaturgia utworu zbudowana jest w oparciu o tragedię miłosną głównych bohaterów, a niezwykle śpiewna i dynamiczna muzyka Leoncavalla wydobywa z postaci całą emocjonalną paletę. Kompozytor w jednym dziele zręcznie połączył farsę i tragedię i odmalował dramat zazdrości w środowisku artystycznym, kończący się rozlewem krwi.
 
Rycerskości wieśniaczej Mascagni zawarł gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Kompozytor podkreślił werystyczny styl opery poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami.
2024-05-10 19:00

Duża Scena Opery i Filharmonii Podlaskiej Białystok Odeska 1
MADAMA BUTTERFLY, Puccini, The Metropolitan Opera: Live in HD | 2023-2024
GIACOMO PUCCINI
Madama Butterfly / 11.05.2024, godz. 18:55

SCENA KAMERALNA, UL. ODESKA 1

Autor: Giacomo Puccini

Czas trwania: 3 godziny 15 minut [1 przerwa]

Obsada:

Xian Zhang (Conductor), Asmik Grigorian (Cio-Cio-San), Elizabeth DeShong (Suzuki), Jonathan Tetelman (Pinkerton), Lucas Meachem (Sharpless)

Twórcy:

Anthony Minghella (reżyseria), Carolyn Choa (reżyseria i choreografia), Michael Levine (scenografia), Han Feng (kostiumy), Peter Mumford (światło), Blind Summit Theatre (lalki)

Opis:

Debiutująca w Met Asmik Grigorian zmierzy się z wymagającą partią Cio-Cio-San, ufnej gejszy z operowej tragedii Pucciniego.

Tenor Jonathan Tetelman wcieli się zaś w Pinkertona, bezdusznego oficera amerykańskiej marynarki, którego zdrada zniszczy główną bohaterkę. Ponadto na scenie ujrzymy mezzosopranistkę Elizabeth DeShong jako niezłomną pokojówkę Suzuki oraz barytona Lucasa Meachema w roli amerykańskiego konsula Sharplessa. W tej barwnej produkcji wyreżyserowanej przez Anthony’ego Minghella, orkiestrę Met po raz pierwszy poprowadzi ceniona Maestra Xian Zhang.
2024-05-11 18:55

Scena Kameralna Opery i Filharmonii Podlaskiej Białystok Odeska 1
INFO
Pajace / Rycerskość wieśniacza, R. Leoncavallo / P. Mascagni
Dwa arcydzieła repertuaru werystycznego: Pajace Ruggera Leoncavalla i Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagniego stanowią od lat nierozłączną parę. Zarówno Pajace, jak i Rycerskość wieśniacza zostały napisane na ten sam konkurs ogłoszony przez mediolańskie wydawnictwo muzyczne w 1890 roku. Partytura nadesłana przez Mascagniego zdobyła wówczas pierwsze miejsce. Szybko jednak okazało się, że dzieło Leoncavalla reprezentuje również wyjątkową wartość artystyczną. Sukces premiery Pajaców przeszedł najśmielsze oczekiwania i od tego momentu obie opery wystawiane są razem podczas jednego spektaklu.

Zgodnie z tą tradycją także Opera i Filharmonia Podlaska włącza do swojego repertuaru dwa dzieła werystyczne. Białostocka inscenizacja w reżyserii Michała Znanieckiego będzie światową prapremierą oryginalnej partytury Rycerskości wieśniaczej, którą opracowało wydawnictwo Bärenreiter.

Akcja Pajaców toczy się we włoskiej wiosce i przedstawia życie grupy artystów cyrkowych. Dramaturgia utworu zbudowana jest w oparciu o tragedię miłosną głównych bohaterów, a niezwykle śpiewna i dynamiczna muzyka Leoncavalla wydobywa z postaci całą emocjonalną paletę. Kompozytor w jednym dziele zręcznie połączył farsę i tragedię i odmalował dramat zazdrości w środowisku artystycznym, kończący się rozlewem krwi.
 
Rycerskości wieśniaczej Mascagni zawarł gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Kompozytor podkreślił werystyczny styl opery poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami.
2024-05-11 19:00

Duża Scena Opery i Filharmonii Podlaskiej Białystok Odeska 1
Pajace / Rycerskość wieśniacza, R. Leoncavallo / P. Mascagni
Dwa arcydzieła repertuaru werystycznego: Pajace Ruggera Leoncavalla i Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagniego stanowią od lat nierozłączną parę. Zarówno Pajace, jak i Rycerskość wieśniacza zostały napisane na ten sam konkurs ogłoszony przez mediolańskie wydawnictwo muzyczne w 1890 roku. Partytura nadesłana przez Mascagniego zdobyła wówczas pierwsze miejsce. Szybko jednak okazało się, że dzieło Leoncavalla reprezentuje również wyjątkową wartość artystyczną. Sukces premiery Pajaców przeszedł najśmielsze oczekiwania i od tego momentu obie opery wystawiane są razem podczas jednego spektaklu.

Zgodnie z tą tradycją także Opera i Filharmonia Podlaska włącza do swojego repertuaru dwa dzieła werystyczne. Białostocka inscenizacja w reżyserii Michała Znanieckiego będzie światową prapremierą oryginalnej partytury Rycerskości wieśniaczej, którą opracowało wydawnictwo Bärenreiter.

Akcja Pajaców toczy się we włoskiej wiosce i przedstawia życie grupy artystów cyrkowych. Dramaturgia utworu zbudowana jest w oparciu o tragedię miłosną głównych bohaterów, a niezwykle śpiewna i dynamiczna muzyka Leoncavalla wydobywa z postaci całą emocjonalną paletę. Kompozytor w jednym dziele zręcznie połączył farsę i tragedię i odmalował dramat zazdrości w środowisku artystycznym, kończący się rozlewem krwi.
 
Rycerskości wieśniaczej Mascagni zawarł gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Kompozytor podkreślił werystyczny styl opery poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami.
2024-05-12 18:00

Duża Scena Opery i Filharmonii Podlaskiej Białystok Odeska 1